כאשר אתם ניגשים לרשום דומיין חדש, עליכם לקחת בחשבון מספר גורמים חשובים, כמו זמינות הדומיין, האם הדומיין מיועד לאתר עסקי או פרטי, אורך השם, האם הוא קליט וזכיר, סיומת הדומיין המתאימה ומספר השנים לרישום.

הגורם הראשון הקשור בזמינות (או בעצם באי זמינות) שם הדומיין הינו מכריע. דומיין, בדיוק כמו נדל"ן, לא ניתן לרישום ע"י יותר מגורם אחד. לכן, במידה ושם הדומיין בו אתם מעוניינים כבר תפוס, עומדות בפניכם שתי אפשרויות פעולה. אפשרות אחת היא לאתר את פרטי הבעלים של הדומיין על ידי בדיקת פרטי הדומיין ברשת. אחרי שאיתרתם את פרטי הבעלים תוכלו לשלוח להם הצעה לרכישת הדומיין. אפשרות שניה, ולדעתי העדיפה יותר (מבחינה שיווקית וכלכלית) היא לחשוב על דומיין חדש בעזרת הדימיון ו/או מנועי יצירת דומיינים, למצוא שם אחר חדש משלכם. כך תחסכו זמן וכסף שהבעלים הנוכחיים של הדומיין ידרשו מכם. בנוסף, במידה והדומיין מיועד לאתר עסקי, ועל כך אפרט מיד, אני ממליץ ביותר לרשום דומיין חדש, שאינו מזוהה עם גורמים אחרים. כך תהיה לכם אפשרות למתג אותו כראוי.

הגורם השני שיש לקחת בחשבון כאשר רושמים דומיין הוא השייכות שלו.
האם הדומיין החדש שלכם מיועד לאתר פרטי או לאתר עסקי? כאשר אתם ניגשים לרשום את הדומיין שלכם, עליכם לבחור אותו בהתאם למטרת האתר. לדוגמא, אם העסק שלכם הוא אתם, נניח שהינכם מטפלים הוליסטים, יתכן ותרצו לרשום את שמכם בתור שם הדומיין. לעומת זאת, אם אתם מעוניינים לרשום דומיין שמיועד לחברה, כנראה תרצו לרשום את שם החברה בתור הדומיין החדש. במידה ואתם מעוניינים לרשום דומיין עבור אתר פרטי שלכם או של המשפחה, ככל הנראה תרצו שהוא יהיה זהה לשמכם או לשם משפתכם.

הגורם השלישי הינו אורך הדומיין והאם הוא דומיין קליט. כאשר אתם חושבים על דומיין חדש כדאי שתקחו בחשבון את הגולשים, שאולי יקלידו אותו בדפדפן שלהם. לכן, כדאי לבחור דומיין לא ארוך מדי ולא קצר מדי (בעבר ניתן היה לרשום דומיינים בני תו אחד או שניים. כיום ניתן לרשום דומיינים באורך של שלושה תווים ומעלה). אני ממליץ גם להימנע מהוספת מקפים בין המילים, או להשתמש במילים שניתן לרשום במספר אופנים. בדיוק כמו בדוגמא שנתתי בגיליון הקודם, הדומיין הזה למשל גרוע מכל הבחינות:
i-want-to-go-to-petach-tikva.
סיבה ראשונה – הדומיין ארוך מאוד.
סיבה שניה – המון מקפים בין המילים.
סיבה שלישית – את שתי המילים האחרונות ניתן לכתוב במספר אופנים, למשל – petach tiqwa
לא תרצו שהגולשים יטעו בהקלדת שם הדומיין שלכם, נכון?. בנוסף, השתדלו להימנע מקיצורים דוגמת הקיצורים הללו:
2U = To You
4U = For You

הגורם הרביעי הינו סיומת הדומיין. כאשר אתם מחפשים את הדומיין המתאים ביותר עבור האתר שלכם, עומדות בפניכם מספר אפשרויות של סיומות, אך הנפוצות ביותר הן:
.CO.IL, ORG,IL, COM, NET, ORG, BIZ, INFO
דומיינים בסיומת IL הם דומיינים המיועדים לקהל גולשים ישראלי, לאתרים בעברית ולעסקים הפונים לשוק הישראלי בלבד. במידה והאתר מיועד גם (או רק) לגולשים מחו"ל, מומלץ לא לבחור בסיומת IL. דומיינים בסיומת COM ו – CO.IL מיועדים לכלל סוגי האתרים, בעוד שסיומות ORG- ו ORG.IL מיועדות בעיקר לאתרים המשמשים עמותות וארגונים. סיומת NET תתאים לאתר העוסק בתחום האינטרנט או רשתות, בעוד שסיומת BIZ תתאים לאתר עסקי. סיומת INFO היא הזולה ביותר.

אחרי שבחרתם את סיומת הדומיין, תצטרכו להחליט לכמה שנים לרשום אותו. בתחום קידום האתרים ישנה טענה שדומיין שנרשם למספר רב יותר של שנים הוא בעל משקל רב יותר בתוצאות החיפוש של גוגל. עם זאת, חשוב לדעת שדומיינים בסיומת IL ניתן לרשום לתקופה של שנה או שנתיים בלבד.

רגע, רגע, רגע – מה עם דומיינים בעברית? שאלה מצוינת, חברים!
אנו עדים לתופעה מתגברת של רישום דומיינים בעברית, אם בסיומת לועזית ואם בסיומת בעברית. אני לא ממליץ לרשום דומיינים מהסוג הזה מכמה סיבות, שהעיקריות הן אלה:

  1. ישנן מילים בעברית שניתן לרשום במספר אופנים – למשל כתיב חסר או כתיב מלא. שוב, סיכוי סביר להניח שהגולשים יטעו בעת הקלדת הדומיין.
  2. במידה והחלטתם לרשום דומיין בעברית עם סיומת לועזית, אתם מטריחים את הגולש לשנות את שפת הכתיבה באמצע ההקלדה, ושוברים לו את רצף הכתיבה.
  3. הדפדפנים של היום עדיין אינם מסוגלים לקרוא באופן מושלם תווים בעברית בשורת הכתובת, עובדה שגורמת לדומיין שלכם להשתנות למפלצת חסרת פנים של מחרוזת תווים ארוכה ולא ברורה, שכל קשר בינה ובין הדומיין שלכם מקרי בהחלט, עד לא קיים כלל. זה עלול לגרום לגולשים להירתע ולברוח מהאתר שלכם מפחד שזהו אתר לא בטוח לגלישה.

    אם כבר החלטתם שאתם דווקא כן מעוניינים בדומיין בעברית, אני ממליץ בחום לרשום אותו כדומיין נוסף לדומיין הראשי של האתר, ולא בתור הדומיין הראשי של האתר.


    זהו להפעם.
    אני מקווה שהמאמר שפך אור נוסף על תהליך בחירת הדומיין. במאמר הבא אציג השוואה בין מערכות ניהול תוכן חינמיות ואלה בתשלום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *