בגיליון הקודם סקרתי את תהליך בחירת הדומיין לאתר. אחרי שבחרתם את הדומיין, צריך להחליט על איזו מערכת ניהול תוכן יהיה מבוסס האתר שלכם. חינמית (או קוד פתוח) לעומת השימוש בפלטפורמה "סגורה."

ישנו מגוון רחב של מערכות חינמיות להקמת אתר אינטרנט, אך הנפוצות הן ג'ומלה ו- וורדפרס (הנפוצה יותר, והקלה לשימוש, מבין השתיים). הקמת אתר על גבי מערכת כזו דורשת מבעל האתר להוריד קובץ התקנה של המערכת, להעלות אותו לשרת האיחסון שלו, ולהתקין את המערכת. בנוסף המערכות דורשות ידע טכני נוסף, דוגמת הגדרת מסד נתונים שישמור את תוכן האתר, הגדרת שרות הדואר לאתר, שידע לשלוח מיילים מהמערכת ועוד.

המערכות בקוד פתוח מגיעות לרוב עם מספר ערכות עיצוב, שניתן לבחור מהן מה יהיה עיצוב האתר שלנו, אך ניתן גם להוריד בחינם, או בתשלום סמלי, ערכות עיצוב נוספות ולהתקין אותן על המערכת.

היתרון הגדול ביותר של מערכות מסוג זה הוא העובדה שהן לא עולות כסף. בנוסף, כמעט כל התוספים שלהן ניתנים להורדה והתקנה בחינם. עם זאת, ישנם תוספים שעולים כסף, אך מדובר בסכום סמלי למדי.

יתרון נוסף של מערכות אלה הוא קלות השימוש בהן. אם אתם יודעים להשתמש בוורד, לא תהיה לכם בעיה בעיה להשתמש בעורך התוכן של מערכות אלו.

אולם, למערכות החינמיות בקוד פתוח ישנם גם מספר חסרונות שחשוב להכיר:

  1. המערכות החינמיות אינן מגיעות עם איחסון. כלומר, בעל האתר חייב למצוא איחסון לפני שהוא יכול להתחיל לעבוד על האתר. בנוסף, עליו לדאוג שהאיחסון יתאים לדרישות המערכת.
  2. כאמור, המערכות הללו דורשות ידע טכני מסוים, אם בכל הקשור להגדרת מסדי נתונים, או מאפיינים נוספים של שרות האיחסון (שרתי דואר וכדומה), ואם בשפת התכנות בה הן כתובות, לרוב כאשר ברצוננו להתאים ערכת עיצוב לצרכים הספציפיים שלנו, או כאשר אנחנו מעוניינים להטמיע קוד מסוים במקום כלשהו באתר. ניתן להתגבר על מכשול זה בעזרת איש מקצוע מהתחום.
  3. לרוב למערכות אלו אין אבא ואמא, כלומר ישנו ארגון כלשהו (שלא למטרות רווח, שהרי המערכת היא חינמית) שמפתח גרסאות שונות של המערכת, אך אף אחד לא מבטיח לנו שתמיד יהיה פיתוח של המערכת. בנוסף, אין תמיכה רשמית לשימוש במערכות הללו. רוב התמיכה ניתנת בפורומים שונים, בהם משתמשים של המערכת עוזרים למשתמשים אחרים.
  4. רוב המערכות מגיעות עם יכולות בסיסיות לאתר אינטרנט. יכולות אלו בהחלט מספיקות לאתרים בשלבים הראשונים של הדרך, אך כאשר מעוניינים להוסיף לאתר פונקציונליות נוספת ומתקדמת, צריך לחפש תוספים שונים ולהתקין אותם על המערכת. גם כאן, עזרה של איש מקצוע מהתחום תעזור לכם להתגבר על מכשול זה.

    לעומת המערכות החינמיות בקוד פתוח, ישנן מערכות סגורות להקמה וניהול של אתר אינטרנט, שעליהן יש לשלם כסף, כדי להשתמש בהן. גם במקרה זה ישנו מגוון של יתרונות וחסרונות, לשימוש במערכת "סגורה."

    החסרון הראשון והברור לעין הוא שהשימוש במערכת כזו עולה כסף, לרוב בצורה של שכירות תקופתית (חודשית או שנתית וכדומה). בדומה לשכירות של נדל"ן, בעל האתר משלם על הזכות לשימוש במערכת.

    חסרון נוסף, הנובע מהחסרון הנ"ל הוא שהמערכת בעצם אינה שייכת לבעל האתר, אלא לחברה המשכירה. כלומר, במידה ובעל האתר יחליט שאינו רוצה להמשיך את ההתקשרות עם אותה חברה, הוא ימצא עצמו ללא אתר פעיל. זהו חסרון עקרוני, וחשוב לשים אליו לב, כדי לא להיות מופתעים בהמשך.

    חסרון אחר של מערכות מסוג זה הוא בעובדה שלא ניתן להוסיף להן יכולות טכניות נוספות על פי דרישה. יכולות המערכת משותפות לכל המשתמשים בה, ומשתמש מסוים אינו יכול להוסיף על דעת עצמו יכולות טכניות כאלה ואחרות. הבקשה לפיתוח נשלחת לחברה, בעלת המערכת, והיא מצידה יכולה להחליט אם לפתח את הכלי הנוסף או לא.

    למרות כל החסרונות הללו, ישנם גם מספר יתרונות לשימוש במערכת סגורה:
  1. השימוש במערכת כולל גם את איחסון האתר, כלומר אין צורך לחפש חברת איחסון לאתר, והכל נמצא תחת קורת גג אחת.
  2. השימוש במערכת מסוג זה אינו מצריך שום ידע טכני. כל יישומי המערכת מופעלים בלחיצת כפתור. עם זאת, להיות עם ידע טכני בהקמת אתרים מהווה יתרון.
  3. מערכות אלה מיועדות לענות על המכנה המשותף הרחב ביותר של סוגי אתרים. ניתן להקים בהן אתרים תדמיתיים, אך גם חנויות וירטואליות. כל הכלים נמצאים כבר בתוך המערכת וכלולים במסגרת התשלום, וניתן להחליט אם להשתמש בהם או לא. אין שום צורך להתקין תוספים נוספים על הקיים.
  4. מכיוון שמערכות אלה פותחו על ידי חברות מסחריות, תמיד יש למי לפנות כאשר נתקלים בשאלה או בעיה, כלומר ישנה תמיכה טכנית מסודרת. בנוסף, מאחורי המערכת עומד צוות פיתוח שעוסק בשדרוגים של המערכת והיכולות שלה.

    לשני סוגי המערכות הללו ישנם יתרונות (וגם חסרונות) נוספים, ובסיכומו של יום, כל אחד מכם חייב לשקול איזה מהפתרונות מתאים לו ולאתר שהוא רוצה להקים. אם תשאלו אותי, אני אמליץ תמיד להשתמש בפלטפורמה בקוד פתוח, מאשר במערכת "סגורה".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *